hegedű hangosítása nem
akusztikus környezetben
ezzel a témával alig foglalkoznak a
neten, s minduntalan olyan zenekarokba botlok, ahol hegedűt
vagy egyéb vonós hangszereket próbálnak belesimítani elektromos
hangszerek, esetleg samplerek mellé. a legtöbb esetben a
megvalósítás kiábrándító, s ennek semmi köze a zenészekhez,
sőt, a hangmérnökhöz se. ő tehet ez ügyben a
legkevesebbet.
mivel végigjártam a fejlődés lépcsőit, megosztanám
tapasztalataimat.
kihangosítás
mikrofonnal
akusztikus közegben ez az igazi és
követendő megoldás. elsősorban a hangszertől és a
mikrofontól függ, milyen hangzást lehet kialakítani - ebben az
esetben tud a hangmérnök beleszólni érdemben a hangzás
kialakításába.
azonban elektromos hangszerek, pláne dob mellett (két méterrel se)
egyszerűen lehetetlen megoldani - hamarabb gerjedni fog a
rendszer, mint a résztvevők eszmélnének.
piezo pickup akusztikus
hangszeren
lehet felragasztós, valamint stabil
rögzítésű. az előbbi ideiglenes, az utóbbi végleges és
stabil megoldást ad. stabil rögzítésű pickupöket gyárt többek
között a Barbera és a
gitárosok körében is ismert Seymour-Duncan cég.
akusztikus hangszerek körében, például vonósnégyes hangosításánál
is hasznos eszköz lehet - esetleg effektezéshez is használható
megoldás. legjobb példa használóként a finn Apocalyptica.
azonban elektromos hangszerek esetén ugyanannyira használhatatlan,
mint az előbbi. a hangszer ugyanis mikrofonmembránként
működik - minden zajt összeszed és továbbít.
piezo pickup tömör fatesten -
házi elektromos hegedű
itt most egy kicsit elérzékenyülök,
mivel a Szendőfi Attila készítette cseresznyefából és az
előbb említett Duncan pickupökből készített öthúros hangszerhez
nagyon jó emlékeim fűződnek. egyébként jó megoldás, mégha
nem is tökéletes a hangképe - inkább valami erős és vékony
rézfúvós hangjára emlékeztet, mint telt akusztikus
hegedűhangra. ez főleg a pickup hibája, így kíméletlenül
effektezni kell. e téren kipróbáltam Boss effekteket
(CH-1 és
DD-3), valamint
vagy két évig Korg AX30G padlóeffektet használtam. ez utóbbi pedál a '90es
évek talán legjobb gitárpedálja - s mint kiderült, hegedűhöz
is nagyszerű.
elektromos
hegedű
elektromos hangszerek között, dob
tőszomszédságában más megoldás szóba sem jöhet. most, hogy a
Yamaha SV szériája már 170e huftól indul, nem érdemes házi
megoldásokkal kísérletezni - egyszerűen jobban szól ez a
modell is.
a Fender cég is készített elektromos hegedűt, ám ezt nem
folytatták és a fejlesztést is leállították - nem utolsósorban
hangja is elmarad a Yamaha hangszerekétől.
míg Amerikában számos hangszerkészítő alkot ilyen
hangszereket, Európában az előbb említett két gyár mellett
a Zeta
céget kell említenem. tény, hogy
nagyszerű és szinte megfizethetetlen termékeket árulnak, ám
hangjuk - legalábbis nekem - túl fémes. tényleg.
elfogult vagyok a Yamaha EV-205tel szemben. színpadra termett hangszer,
egyszerűen élvezetes rajta játszani - bár rendkívül szokatlan
akusztikus hangszerhez szokott kéz számára.
hegedű felvétel
készítése
azonban stúdióban, vagy felvételhez
az akusztikus hangszert használom - azt a hangot semmi nem
pótolja.
ekkor egyetlen
kondenzátor mikrofont teszek a hangszer lábától 20-30 cm távolságra
sréhen jobbra, azaz a vonó tengelye és a hangszer tengelye közé
félúton. a mikrofon legyen picit felülről döntött, így jó
esetben a hegedű lábára és lelkére irányul a fő
vevőfelület és ekkor lehet a legdinamikusabb hangot
rögzíteni.
természetesen lehet kísérletezni a mikrofon máshová, akár távolabbi
elhelyezésével is, de ekkor nagyon figyelni kell a térre az
esetleges visszhangok miatt, valamint ekkor jóval kevesebb mély
frekvenciát tartalmaz majd a felvétel.
jelenlegi eq beállításom 220-400 Hz között erősít, így ugyanis
nagyon szép és erős hang keletkezik, amelynek bár vannak
magasai, nem tűnik el a középső frekvenciák uralta modern
zenében.
ugyanakkor
széteffektezett részeket elektromos hangszerrel rögzítek inkább,
persze tc electronic
G-majorral a hátam mögött
könnyen beszélek :p